إعلان الرئيسية

| المسئول😡 & المواطن😞 |

😡 إبني ف بلدك حقق ذاتك 
شارك حلمك وابني حياتك 
ايه هيفيدك لو تتغرب 
قرب وابني ف بلدك قرب 

😞 نِفسي ي فَندم وانا أتمنى 
لو ف فرصه ليـ كُنت استنى !
أصل ي فندم أسهل حاجه انك تِتكلم 
علشان باصص من فوق دايماً 
مُش حاسس بالنـاس ي معلم

😡 بتقول ايه ي مواطن إنـتا 
جي تخرف أو تستظرف 
قصدك ايه؟

😞 أنا لا بخرف ولا بستظرف 
أنا غلبـان ي سعـادة البيـه 
أنا إنسان مش لاقي الفُرصه
عايش عمري تملي ف شده
واللي بيوعد دايماً يخلف 
ولا شيء اتحقق بالمَرّه

- ي سيادة المسئول اسمعني 
وبلاش بكلامك تقاطعني 
إديني فُرصـه اتكلم مَرّه 
من غير م سيادتك تِمنعني

😡 عايز ايه اتفضل قول 
ايه مطلوب مني كمسئول ؟

😞 مطلوب تشاركني اللي بيحصل 
مش تِغصبني وتِلوي دراعي
كل قرار تاخدوه لمؤاخذه
ليه دايماً ياجي على دماغي 
هو انا ناقص بس يا فَنـدم 
دانا على أخري فايه الداعي ؟

- أنا مش حمل هموم فوق همي 
اسمعني وحاول تِفهمني ـ أو فَهِمني
أنا أصلاً على أدي وماشي 
ربنا يعلم بيا ـ ارحمني

😡 أومال مين هيشيلها ي إبني 
مين غيركم هيعلي ويبني 
لازم تتحمـل وتكمـل 
ودا واجب وعليك توعدني

😞 أوعد ايه انا بس يا فَندم 
دانا بندب على حظي وبلطُم 
هـو مفيش غيرنـا بيتحمـل 
وقت الشده نِشيل فوق راسنا 
ووقت الفرح مفيش غير شكراً

- ف يا فندم ناس تانيه كتير 
ممكن وبــ 1%
من مالهم يعملوُ تغيير
ليـ يا فَندم قراراتكم دايماً 
بتزود حملي وانا فقير

- بقى بالعقل ي فَندم يعني 
لا بتساعدوني ؟!
ولا هتخلوُ ف جيبي مَليم !
خدوُ مِن واحد مالو كتير
دا يا فَندم عمره م يتأثر 
علشان أصلاً ملياردير

- مش فارقه وياه كام ألف ـ أو مليون
وانت هتاخد حاجه بسيطه ـ مش هيحس
انما لو بالعقل ي فندم 
اللي بيحصل إسمو جنون

😡 لازم تتحمل ماهي بلدك 
دا انت الأولىَ انك تخدمها

😞 ماشي ي فَندم دا يشرفني 
بس ازاي وانتا بترغِمني 
وازاي أخدم بلدي لوحدي 
وفي غيري بيستنزف خيرها

- وقت الحرب انا أول واحد 
بيدافـع عنهـا ويحميهـا 
واللي بياخد خيرها يسيبها 
وكإنو مش مولود فيها !

- أنا مش برفُض اني اتحمل 
وأشـارك لو حتى بدمـي 
بس انا برفض أبقى تَملي 
مغصوب على حاجه بتأذيني

- أنا مش بطلب مِنك حَسنه 
أو بشحت وبقـول ادينـي
بس مينفعش ابقى ف بلدي 
ومليش رأي ؟!
ولا مسئول فكر يراعيني !

- آسـف جـداً بس ي فَندم 
فاض بيا على الأخر فعلاً
علشان يعني أقل م يمكن
إني أعيش مستور ف الدُنيا 
وقت الموت القى اللي يشيلني

- إبني ي فَندم لما يهاجر غصباً عنه 
مين هيعيني ؟؟
وقت الحاجه مين هيشيلني ؟؟
وقت الموت 
مين هيكفني ويدفني  ؟؟

😡 عَلِم إبنك كده من صُغره 
لا يهاجر ولا يطلع بره

😞 مش بإيدينا ي فَندم حاجه 
إحنا ي فندم ناس مُضطره

😡 ايه يضطرك يعني تسافر 
وتسيب بلدك ؟؟

😞 أكل العيش وظروفنا الصعبه
لما نلاقي الدُنيا ي فَندم
قفلت واسودت في عيونا
نعمل ايه ؟؟؟؟؟
نِشحت يعني حق اللُقمه

- م اللي بياجي مش بيكفي
مش جايب نص المطلوب
واما بطالب وبقول حقي 
غصباً عني عشان مغصوب

- فكر مره وألف ي فَندم 
احنا تعبنا كده ع الأخر
خَليك عادل وبلاش تظلم
حالنا بقى بيصعب ع الكافر

- صدقني ي فَندم فاض بينا 
وتعِبنا من تُقل الحِمل
والغلبان ف بلدنا يا فَندم 
مِن همُه قرب يتشل
مِن همُه قرب يتشل
✐✍✐✍✐✍✐✍
¯`•¸•´¯¯`•¸•´¯¯


إبراهيم سعيد
Ibrahim Said
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق